PEDAGOGIKA. Studia stacjonarne drugiego stopnia (magisterskie)
PROFIL OGÓLNOAKADEMICKI (2-letnie)
Warunki przyjęcia na studia II stopnia z pedagogiki
Specjalności:
1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną
2. Pedagogika osób starszych
PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA Z TERAPIĄ PEDAGOGICZNĄ
CELE STUDIÓW:
- Nabycie przez studentów pogłębionej i rozszerzonej wiedzy pedagogicznej, historyczno-filozoficznej, psychologicznej i socjologicznej, niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania, pracy opiekuńczej i opiekuńczo-wychowawczej oraz z zakresu terapii pedagogicznej;
- przygotowanie ich do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, oraz diagnostyczno-terapeutycznych w placówkach o charakterze oświatowo-wychowawczym oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- Wyposażenie absolwentów w kompetencje prakseologiczne, dydaktyczne, wychowawcze, komunikacyjne, badawcze i kreatywne;
- rozwinięcie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej;
- wzbogacanie oraz doskonalenie swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego;
- przygotowanie do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
PROGRAM STUDIÓW:
Wiedza
- W programie studiów znajdują się przedmioty podstawowe, kierunkowe, moduł przedmiotów wybieralnych związanych z chrześcijańskich charakterem Uczelni oraz moduł kształcenia specjalistycznego i praktyki zawodowe.
- Szerokoprofilowa specjalność zawiera także przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej obejmującej profilaktykę i terapię trudności wychowawczych, zaburzeń socjalizacji oraz trudności w uczeniu się.
Umiejętności:
- Absolwent zdobywa umiejętności z zakresu z zakresu pedagogiki, psychologii i metodyki szczegółowej umożliwiające diagnozowanie i prognozowanie sytuacji opiekuńczo-wychowawczych dziecka i rodziny oraz realizowania działań praktycznych w zakresie pomocy dziecku i rodzinie;
- potrafi dostrzegać i identyfikować problemy dydaktyczno-wychowawcze i rozwojowe dzieci oraz podejmować działania profilaktyczne i naprawcze poprzez zastosowanie profesjonalnych metod, w tym także w zakresie współpracy z rodziną;
- potrafi pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania;
- posiada elementarne umiejętności organizacyjne umożliwiające realizację profesjonalnych celów opiekuńczych i wychowawczych oraz zakresu terapii pedagogicznej;
- posiada umiejętność dokonania analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających korekty w dalszej pracy pedagogicznej.
Kompetencje:
- Absolwent posiada kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy w szkolnictwie na stanowisku pedagoga szkolnego i pedagoga w świetlicach szkolnych, bursach i internatach;
- w charakterze pedagoga, doradcy, konsultanta w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, Centrach Pomocy Rodzinie, miejskich i Gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej, itp.;
- Ponadto posiada uprawnienia do pracy jako pedagog, wychowawca, terapeuta w świetlicach i klubach środowiskowych, świetlicach socjoterapeutycznych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ogniskach wychowawczych, w organizacjach pozarządowych i ośrodkach profilaktyczno-terapeutycznych, prowadzących działalność opiekuńczo-wychowawczą, profilaktyczno-terapeutyczną oraz interwencyjną w sytuacjach kryzysowych.
PEDAGOGIKA OSÓB STARSZYCH
CELE STUDIÓW:
- nabycie przez studentów pogłębionej i rozszerzonej wiedzy pedagogicznej, historyczno-filozoficznej, psychologicznej i socjologicznej, niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania oraz pracy opiekuńczej;
- przygotowanie ich do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, oraz diagnostyczno-terapeutycznych w placówkach oświatowo-wychowawczych, profilaktycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także placówkach i instytucjach adresowanych dla seniorów;
- wyposażenie absolwentów w kompetencje prakseologiczne, dydaktyczne, wychowawcze, komunikacyjne, badawcze i kreatywne;
- rozwinięcie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej;
- wzbogacanie oraz doskonalenie swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego;
- przygotowanie do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
PROGRAM STUDIÓW
Wiedza:
- W programie studiów znajdują się przedmioty podstawowe, kierunkowe, moduł przedmiotów wybieralnych związanych z chrześcijańskich charakterem Uczelni oraz moduł kształcenia specjalistycznego i praktyki zawodowe.
- Specjalność uwzględnia przygotowanie przyszłych absolwentów do opieki nad osobami starszymi oraz do pracy z nimi.
Umiejętności:
- Absolwent tej specjalności posiada przygotowanie do pełnienia roli animatora i organizatora pracy z osobami wieku starszego, ukierunkowanej na aktywizowanie oraz organizację ich czasu wolnego, a także terapii.
- Może także prowadzić edukację dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w ramach szeroko rozumianego wychowania do starości.
- Wiedza zdobyta w czasie studiów umożliwia również podejmowanie działań profilaktycznych oraz naprawczych dostosowanych do indywidualnych potrzeb seniorów tak, aby polepszyć jakość życia podopiecznego (np. pomoc w składaniu wniosków o zasiłek pielęgnacyjny, informacje na temat pomocy medycznej, społecznej, prawnej itp.).
- Ponadto absolwent potrafi pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania.
- Posiada umiejętności organizacyjne umożliwiające realizację profesjonalnych celów opiekuńczych nad osobami starszymi;
- posiada umiejętność dokonania analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających korekty w dalszej pracy pedagogicznej.
Kompetencje:
- Absolwent posiada kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy z osobami starszymi, wymagającymi zarówno opieki instytucjonalnej jak i pomocy w środowisku domowym.
- Absolwent posiada uprawnienia do pracy m.in. w placówkach opieki całodobowej, ośrodkach wsparcia dziennego, klubach seniora, uniwersytetach III wieku, placówkach kulturalno-oświatowych realizujących zajęcia dla osób starszych oraz instytucjach rządowych, pozarządowych i samorządowych działających na rzecz seniorów.